Fejműves blog

Biztos befutók, kategóriacsalások és egy nagy visszatérő - az Oscar idei színészkategóriái

Kik fognak és kiknek kellene nyerniük

2016. február 24. - AdamTaylor

Hétfőre virradó hajnalban kiosztják a 2016-os Oscar-szobrokat, immár 88. alkalommal. Az idei gála sok szempontból tökéletesen példázza az Oscar eddigi történelmét - egy rakás fehér ember vár a díjra; Roger Deakins operatőr 12. alkalommal izgulhat, ha még nem szokott le erről, eddig ugyanis nem sikerült nyernie; a Pixar biztos animációs-esélyes mellett hetedjére jelölt a forgatókönyveknél is; a külföldi filmeknél ezúttal Magyarország pipálja ki a tragikus, elszámolásra és elgondolkodásra késztető film rubrikáját.

Ugyanakkor csomó dolog még egyáltalán nem eldöntött. Az elmúlt két évben felüdülésként hatott, hogy nem úgy vágtunk neki a díjátadónak, hogy a fontosabb kategóriáknál tökéletesen biztosak lehettünk a díjazottakban - egy biztos befutó helyett kettő éllovasra szürkült a verseny. Az már más kérdés, hogy az izgalommal teljes bizakodást majdnem minden alkalommal leforrázta a végső nyertes (Gravitáció helyett 12 év rabszolgaság, Sráckor helyett Birdman, Keaton helyett Redmayne, Linklater helyett Inárritu).

Idén az elmúlt évekhez képest is nagyon kiélezett a verseny, a filmek terén például abszolút körbeverés volt a szakmai szervezeteknél. A színészeknél kicsit egyértelműbb az állás, de meglepetés így sem elképzelhetetlen. Lássuk a kategóriákat, a valószínűsíthető nyerteseket, na meg hogy szerintem kinek kellene nyernie.

oscarkep.jpg

Legjobb férfi főszereplő

A kategória körülbelül annyira biztos és lefutott, mint korábban McConaughey, Daniel Day-Lewis vagy Colin Firth esetében. Mindenki Leonardo DiCaprió-ról beszél, a kritikusoktól kezdve a bloggereken át a tényleges Oscar-szavazókig. DiCaprio remekül vedlett át tinibálványból olyan színésszé, akit komolyan kell venni - majd vált Scorsese múzsájává, és kezdett el Oscar-hajhász szenvedésfetisisztává válnia. Az internet népe imádja őt, mert népszerű filmekben játszik látványosan, ráadásul igazi playboyként él, legalábbis a bulvármagazinok szerint. De mindez csak a nagyközönség, akiknek nem mindig sikerül megkülönböztetnie a best actingot a most actingtól. Ha valami visszaüthet idén Leóra, hát ez - mindenki elkönyvelte, hogy csak azért vállal olyan fizikailag is megerőltető szerepeket, mint A visszatérőben, hogy Oscart nyerjen. Az Akadémia ezért fricskát mutathat neki, ezzel az este legnagyobb meglepetését produkálva, de ez valószínűleg nem fog megtörténni. Maga a film egy jó kis túlesztetizált bosszúsztori, semmi több, DiCaprio viszont maradandóan szenved és hörög benne. Ha mégis mellőznék őt idén, valószínűleg Bryan Cranston-t díjaznák a hidegháború alatt kommunistaként feketelistázott forgatókönyvíró, Dalton Trumbo megformálásáért. Cranstont mindeki a Breaking Bad-ban ismerte és szerette meg - a Trumbo-ban is vannak pillanatok, amikor játéka egy az egyben Walter White-ot idézi, de ahogy halad a sztori, szép lassan eggyé válik a számkivetett íróval, aki álnéven két Oscart is nyert.
Michael Fassbender lehet a következő évek DiCaprio-ja, a remek aktor akinek már eddig is odaítélhették volna a szobrot - közkedvelt színész, akinek ráadásul tökéletesen átlagos kinézete van, így nem áll fenn az a veszély, mint DiCaprio-nál, hogy bármit játszik, azért még látjuk őt a szerep mögött. A Steve Jobs-ban például olyannyira eltűnik Fassbender az Apple-vezér karaktere mögött, hogy csak a stáblistánál jut eszünkbe, hogy ő játszotta. A német-ír színész nemcsak remekül játszik, de jól választ filmeket is, ráadásul már a Steve Jobs előtt letette névjegyét az Akadémiánál, így fogadni mernék rá, hogy hamarosan begyűjt még pár jelölést, aztán majd egy díjat is.
Eddie Redmayne sokak ellenszenvét kivívta - tavaly Keaton elől hozta el a díjat, hogy aztán az év(tized) legrosszabb ripacskodását nyújtsa egy egyébként is csapnivaló filmben (Jupiter felemelkedése); de mindez nem számít, elég volt, hogy harisnyát és parókát húzott, és ismét jelölést kapott. Redmayne A dán lányban látványosan, és egyébként nem is rosszul játszik, feminim karaktere eleve alkalmasabbá teszik a szerepre, mint ha teszem azt Kurt Russell-nek kellene eljátszania a női identitását felfedező dán festő figuráját.
Matt Damon-t a Mentőexpedícióból senki nem tartja komoly esélyesnek, talán a film könnyedebb, no meg blockbuster jellege miatt. Damon-ra inkább úgy emlékszünk, mint ironikus, jópofa űrhajósra. Pedig a film végén őt is láthatjuk hihetetlenül lesoványodottan és megtörten, nem igaz? Hát, nem egészen. Matt Damon a hírek szerint hajlandó lett volna a teljes átalakulásra, de a rendező, Ridley Scott nem ment ebbe bele, így valójában CGI-t és testdublőrt használtak azokban a jelenetekben. Ettől teljesen függetlenül a film nagyrészt Damon miatt tud olyan jól működni, hiszen a jelenetek többségében őt látjuk.

Ki fog nyerni? Leonardo DiCaprio - A visszatérő
Kinek kellene nyernie? Leonardo DiCaprio - A visszatérő

bestactor.jpg

 

Legjobb női főszereplő

A kategória kísértetiesen hasonlít a férfi főszereplő-versenyre: míg ott egyedül DiCaprio bukhatja el a díjat, itt Brie Larson az, akinek áll a zászló. A szoba főszereplője végig dominált a díjszezonban, teljes joggal. Az érzelmek teljes skáláját bejátssza a drámában, az pedig, hogy mindezt mi nézők, mennyire fogadjuk be, nagyrészt rajta, és a kisebb meglepetésre az Oscaron mellőzött, fiát alakító Jacob Tremblay-n múlt. Larson-ra A szoba előtt én csak úgy hivatkoztam, mint "az a csaj a 21 Jump Street-ben" - na ez valószínűleg gyorsan el fog múlni; a színésznő fiatal, szép és tehetséges, nemsokára pedig egy Oscarral is gazdagabb lesz - lehet, hogy egy újabb Jennifer Lawrence van születőben?
Pedig itt van nekünk az eredeti is, David O. Russel Joy című filmének egyedüli hírmondójaként. A Joy eléggé lebőgött a díjszezonban, de Lawrence starpower-je elég volt a jelöléshez. Ugyanazt az öntudatos-indulatos alakítást láthatjuk, amit nem csak hogy hozott már párszor, de Oscart és jelöléseket is eredményezett - mindenesetre a felemás, de azért szórakoztató film legnagyobb erénye mindenképp az ő játéka.
Saoirse Ronan még gyerek volt, mikor 2008-ban a Vágy és vezeklésért jelölték - szépen építgette karrierjét, azóta szerepelt young adult könyvadaptációban és feltűnt olyan elismertebb filmekben is, mint a Grand Budapest Hotel, vagy a Hanna - Gyilkos természet. A Brooklyn-ban egy szerelmi háromszögben menjek/maradjak-kérdéssel őrlődő fiatal lányt játszik, tökéletesen átvéve a film bágyadt-bájos, romantikus és érzékeny hangulatát. Sokáig Brie Larson legfőbb kihívójának tűnt, majd lassan menthetetlenül lemaradt a versenyben.
Cate Blanchett-ra mindegy mit játszik, figyelni kell - a régi Hollywoodra jellemző, klasszikus díva ő, aki minden szerepében követeli a kitüntetett figyelmet és vonzza a szemünket. A Carol lényegében erről is szól - Blanchett figurája viszonyba keveredik egy fiatal eladónővel. Hogy ki kit csábított el, aztán hogyan alakult a kapcsolat dinamikája, az már a túlságosan szépelgő film által felvetett egyik kérdés. A Carol nekem túl szépelgő és unalmas volt, de azt az elemi szintet, ami miatt még így is működött, Blanchett jelenléte adta.
Charlotte Rampling jelölése már önmagában felér a díjjal, hiszen bár a 70 éves angol színésznő kapott szeretetet a díjszezon során, jelölésre nem feltétlen volt esélyes. Nominálása inkább szentimentális értékkel bír, a gyengécske 45 év nem túl kimagasló vagy emlékezetes szerepe helyett valószínűleg inkább a karrierjét értékelték a döntéshozók.

Ki fog nyerni? Brie Larson - A szoba
Kinek kellene nyernie? Brie Larson - A szoba

bestactress.jpg 

Legjobb férfi mellékszereplő

Ebben a kategóriában már érdekesebb a verseny mint az előző kettőben. Jelen állás szerint a legnagyobb esélyes Sylvester Stallone, aki a korábbi díjátadókon örülhetett, de a SAG, tehát a színészek szakszervezete, vagy a BAFTA, tehát a brit filmakadémia sem jelölte - márpedig két fontos Oscar-előrejelzőről van szó. Ahol Stallone nem volt jelölt, ott Mark Rylance nyert.
Stallone a Creed-ben visszatért a gyökerekhez, ahhoz a szerephez, amiért 39 éve jelölték. Ezúttal nincs zenére montázsolt edzésjelenet, vagy nagy, bunyós ütközet- illetve van, csak azt a mellőzött Michael B. Jordan szállítja. Rocky már nem csak idősödő, hanem idős egykori sztár, akinek a betegséggel és a magánnyal kell felvennie a harcot - Stallone pedig majdnem olyan jó ebben a szerepben is, mint mikor először öltötte fel Rocky Balboa gúnyáját. Nincsenek nagy, díjmágnes-kifakadások vagy monológok, de nincs is rájuk szükség, mivel Stallone maga Rocky - és az egykori olasz csődör minden rezdülése benne van akkor is, ha egy hokedlin ülve edzi Creed-et. Stallone díjazására azért sem lehet mérget venni, mert az Akadémia nem túlságosan kegyes a szentimentális jelöltekkel: tavaly Keaton-t sem díjazták, pár éve pedig Mickey Rourke is hiába tért vissza A pankrátorban. Rajtuk kívül Fred Astair-t és Lauren Bacall-t szokták még emlegetni, mint ikonikus hollywoodi alakokat, akiket karrierjük későbbi szakaszában megkínáltak egy jelöléssel, viszont nem díjaztak.
Ha nem Stallone, akkor valószínűleg Mark Rylance fog örülni. Generációja legjobb színpadi színészének tartják az angolt, 2 Olivier Award-ot és 3 Tony-t is nyert már - itt az esély, hogy a filmes színtéren is díjazzák. A Kémek hídja orosz kémjeként visszafogott, de erős alakítást nyújt, és a film legjobb pillanatai is az ő nevéhez fűződnek.
Stallone és Rylance mellett méltatlanul kevés szó esik Mark Ruffalo-ról, a kategória sötét lováról. Ruffalo csillaga emelkedőben van, Hulk-ként a nagyközönség is megismerhette a Bosszúállók-ban, remek mellékszerepekkel pedig már évek óta veteti észre magát a fesztiválokon és díjátadókon. Szép csendben szedte össze harmadik jelölését is (előzőleg a Foxcatcher-ért és A gyerekek jól vannak-ért jelölték) a Spotlight újságírójaként. Talán az ő karaktere kapja a legnagyobb teret és figyelmet a filmben - de az is lehet, hogy csak Ruffalo jelenléte miatt éreztem így, zseniálisan szuggesztív a kicsit zavart, de megállíthatatlanul nyomozó zsurnalisztaként. Apró nüanszokban, ideges szájrángatásokban, elhúzott magánhangzókban él a karaktere - sok remek alakítást láthatunk a filmben, de az övé a legemlékezetesebb.
Christian Bale-t szereti az Akadémia, valószínűleg ezért az övé az egyetlen színészjelölés A nagy dobás-ból. A különc elemzők és befektetők között is ő a legkülöncebb, metállal a fülében szarik az oddsokra és mindenkire, miközben összedől körülötte a pénzvilág. Steve Carell idegbeteg, de érző figurája sem kevesebb tőle, de úgy néz ki, Carell a Foxcatcher-rel még nem tette le elég hangsúlyosan a névjegyét Oscarra érdemes színészként.
Tom Hardy A visszatérőben DiCaprio figurája elől menekül, a díjszezonban viszont nem tudott kibújni az árnyéka alól. Az ő alakítása nélkül valóban nem lenne több a film, mint aminek sokan csúfolják: bosszúsztorinak álcázott, Oscarért folyó szakállas Leo-szenvedésnél. Hardy-nak kevesebb a látványos szerepe, de érdeme nem kisebb DiCaprio-nál.

Ki fog nyerni? Mark Rylance - A kémek hídja - az esélyek ellenére félek, hogy megismétlődik az, ami Rourke-kal, Bacall-lal vagy Astaire-rel, és Rylance-t fogják díjazni.
Kinek kellene nyernie? Sylvester Stallone - Creed - mert remélem, hozzám hasonlóan az Akadémia is felül a Rocky-vagonra, avagy egy már lesajnált, koros játékos visszatér és kiütéssel győz

supportingactor.png

 

Legjobb női mellékszereplő

Talán a férfi mellékszereplőnél is érdekesebb és izgalmasabb kategória. Két jelölt, Rooney Mara és Alicia Vikander a stúdó marketingjének köszönhetően került ide, és nem a főszereplő kategóriába, ami eléggé megkavarja a szálakat. A kategóriacsalás Vikander-nek kifizetődni látszik, hiszen megnyerte a kritikusok és a színészek díját is (Critics Choice és SAG-győzelem) - viszont veszített a Golden Globe-on és a BAFTÁ-n, mindkettőn Kate Winslet-tel szemben; nem csoda, hiszen mindkét átadón a főszereplők között versenyzett A dán lány szerepében. A BAFTÁ-n viszont ott volt a mellékszereplők között, csak az Ex Machinával.
A nagy kavarodás ellenére viszont valószínűleg így is Vikander örülhet majd. A tavalyi év egyik legnagyobb felfedezettje, és máris a világ leggyönyörűbb nőjének kiáltották ki; ha A dán lány ellenszenves is egyeseknek (lásd Redmayne jelölését), az Ex Machina-t szinte mindenki szerette, és bár ezért a szerepéért nem jelölték, Vikander itt volt igazán remek. Persze mindennek semmit nem kéne jelentenie, de a szavazók is emberek, és nem fognak tudni elvonatkoztatni a másik szereptől. Vikander-ről A dán lány-ban nagyjából ugyanaz mondható el, mint Redmayne-ről ugyanebben a filmben: szép alakítás egy közepestől valamivel jobb filmben; ha már mindenképp díjazni kell, inkább Vikander kapja.
Az Aljas nyolcas-tól is többet vártunk talán Oscar-fronton, de Jennifer Jason Leigh így is megkapta a nominációját, teljesen megérdemelten. Mocskos, őrült figurája hozott pár emlékezetes jelenetet, ami talán az egyébként jól sikerült filmet is túléli majd. Akcentusa, kinézete, sikolya, és kacaja - minden rezdülésében remekelt.
Rooney Mara Carol-beli alakítása engem nem nyűgözött le; bár az általuk megformált karaktereken is sok múlt, nem tudott Blanchett-hez felérni a vásznon, és lényegében két arcot hozott: megszeppent ijedt, vagy makacs öntudatos leányka.
Kate Winslet Oscar-ja óta visszavett a tempóból - gyakori azok között, akik sok év szenvedés, vagy simán csak remek szerepek sora után kapják meg a díjat, valószínűleg DiCaprio-ra is valami hasonló vár. A Steve Jobs-ban viszont visszatér az Oscar jelöltek közé - Fassbender-rel remek, dinamikus párost alkotnak, bár maga a film bőven hagy kívánnivalót maga után, az ő párosukra nem lehet panaszunk.
Rachel McAdams jelölése előtt akkor is kérdőn állok, ha odavagyok a Spotlight-ért, és majd' minden színészéért. McAdams közöttük valószínűleg a legszürkébb, egyszerűen nem kapott olyan jeleneteket mint mondjuk Ruffalo, és jelenlétével sem tudott olyan hangsúlyos lenni. Viszont ő volt az egyetlen női riporter, talán ez is elég. Mégis, jobb lett volna ha Keaton-t vagy Liev Schreiber-t kínálják meg egy nominációval.


Ki fog nyerni? Alicia Vikander - A dán lány
Kinek kellene nyernie? Jennifer Jason Leigh - Aljas nyolcas

supportingactress.png

 

A folytatásban a rendezők mellett a filmes kategóriákat veszem számba (Legjobb film, Legjobb dokumentumfilm, Legjobb animációs film, Legjobb külföldi film).

A bejegyzés trackback címe:

https://fejmuves.blog.hu/api/trackback/id/tr458415524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.02.25. 01:14:15

Kit érdekel, a lényeg, hogy a Saul nyerjen !

Angelus70 2016.02.25. 05:20:48

Nem értek egyet. Leonardo nem alkotott akkorát mint a Dán lányban játszó Eddie Redmayne. Továbbá a Spotlight sokkal jobb fim, mint a szoba. Polgárpukkasztó az igaz, de iszonyú jó alakítások vannak benne. Továbbá Michel Keaton jobban megérdemli az Oscart mint Caprio.

Kivlov 2016.02.25. 08:19:33

szubjektív verseny, szubjektív rangsorolás...

body_andras 2016.02.25. 08:44:03

Én szívesen olvastam volna az ÖSSZES jelöltről, amúgy ez egy korrekt írás, nem úgy mind a csapból ömlő hatásvadász Oscar elemzések sokasága.

AdamTaylor 2016.02.25. 08:48:40

@body_andras: rendezői, animációs, dokumentumfilmes és legjobb film-kategóriák a következő cikkben lesznek.

2016.02.25. 09:09:41

Hajrá Nemes Jeles Bandi!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.02.25. 19:56:10

Saul fiának aki nem szurkol , az nagyon gonosz fasisztanáci!!négy

bandigyerek 2016.02.25. 22:23:32

Csodálkoznék (és fogok is) ha Di Caprio nyeri meg, Nem vagyok nagy rajongója, de ettől a szenvedéspornótól nagyságrendekkel jobb alakításokkal nem nyert eddig. Az írásról meg annyit, hogy ritkán olvasni ettől nagyobb innen-onnan összelopkodott szófordulatokat, ilyen tömény frázispuffogtatást, képzavart. Hogyan lehet fricskát mutatni?

AdamTaylor 2016.02.26. 12:50:33

@bandigyerek: Akkor valószínűleg egyedül fogsz csodálkozni - vagyis hát nem fogsz, mert kevesebb biztos dolog van ma Hollywoodban, mint hogy DiCaprio megnyeri. Scorsese, Kate Winslet, Jeff Bridgess - soroljam kik azok akik nem a legjobb alakításaikkal nyertek? Épp ezért nehéz komolyan venni, amikor képzavarról írsz, de köszönöm, majd elgondolkodom mikor legközelebb frázisokat puffogtatok.

bandigyerek 2016.02.29. 06:30:55

@AdamTaylor: Nahát, hogy levágtad miről beszélek... Pedig ugye azt gondolná az ember, hogy a díjakat teljesítményre osztanak, tehát ha X teljesítmény nem ér díjat, akkor egy X alatti teljesítmény pláne nem... bár nyilván az Oscarra ez nem vonatkozik, legalábbis a Titanic óta.

bandigyerek 2016.02.29. 06:31:33

Ja, egyébként megkapta.... :D
süti beállítások módosítása