A napokban moziba érkező Bazi nagy görög lagzi 2-nek elég magas lécet kell megugrania - az első rész 14 évvel ezelőtt az egyik legnagyobb box office siker volt; számszerűen az 5. legnagyobb bevételt hozó film Amerikában. Ez már magában is megsüvegelendő teljesítmény, hiszen olyan milliós blockbustereket szárnyalt túl, mint az Austin Powers: Aranyszerszám, a Jégkorszak, a Különvélemény, vagy a Men in Black II - ha pedig a gyártási költségeit is figyelembe vesszük, tényleg elképesztő, amit elért: 5 milliós büdzséből, apró független filmként hozott össze világszerte több mint 350 millió dollárt ismertebb nevek, vagy anélkül, hogy valaha megszerezte volna az első helyet a box office listán.
ITT nyomon követhető, okos kampánystratégiával hogyan ért el szenzációs sikert a film - az alábbi listán pedig a Bazi nagy görög lagzi nyomán a legprofitképesebb vígjátékokat szedtem össze. Mert persze, tavaly nagy siker volt a Pitch Perfect 2, vagy mondjuk a Kingsman is, de viszonylag sok pénzből készült, sikerre gyártott mozik voltak, amelyeknél a nagy bevétel nem meglepetés, hanem elvárás. Van azonban néhány, Bazi nagy görög lagzihoz hasonló, alacsony költségvetésű, de meglepetésre óriási sikerű film is. Persze a legprofitképesebb (azaz alacsony büdzsére baromi nagy bevétel) filmek még mindig a horrorok - minden idők legnagyobb profitját hozó filmje a Paranormal Activity, de ott van a toplistán a Blair Witch Project, a Fűrész és Az élőhalottak éjszakája is - de róluk talán majd egy külön posztban. Erre a listára tehát a legnagyobb profitképességű vígjátékok kerültek - azaz azok a filmek, amik megtízszerezték, vagy akár megszázszorozták a rájuk költött pénzt.
- American Graffiti
Büdzsé: 777, 000 $
Bevétel: 115, 000, 000 $
George Lucas neve ma már egybeforrt neve a Star Wars univerzummal, és ez valószínűleg mindig is így marad, annak ellenére, hogy irtózatos pénzért eladta birodalmát a Disney-nek. Négy évvel a Csillagok háborúja előtt viszont már odapirított a box office listáknak ezzel a zseniálisan hangulatos nosztalgia-trippel, ami a hatvanas évek egyik amerikai kisvárosának fiataljairól szól. A főszereplők nem csinálnak mást, mint csajoznak, dumálnak, autóznak és zenét hallgatnak, mégis, alig készült azóta is jobb film nemcsak a korszakról, de a felnőtté válásról sem. A filmet 5 Oscarra jelölték - például a legjobb rendező, vagy a legjobb film díjára is.
- Nevetséges Napóleon
Büdzsé: 400, 000 $
Bevétel: 46, 000, 000 $
Jared Hess filmjét igazi kultstátusz övezi Amerikába. Az alkotók egy kisfilmüket ültették át másfél órás vígjátékba - ami aztán a Sundance fesztiválon debütálva futott be karriert. Ironikus-groteszk humora, egyedi hangulata és elképesztő figurái miatt mai napig emlékezetes a film, amiért általában vagy teljesen oda vannak, vagy ki nem állhatnak.
- Grease
Büdzsé: 6, 000, 000 $
Bevétel: 394, 000, 000 $
Minden idők legsikeresebb musicalének dalait ma is dúdoljuk; a film világsztárt csinált John Travoltából, és minden idők egyik legsikeresebb énekesnőjét Olivia Newton-John-ból. Az '58-ban játszódó film nem csak 1978 legsikeresebb filmje volt, hanem a maga idejében a harmadik legnagyobb bevételt hozó film evör - A cápa és a Csillagok háborúja után.
- Az ifjú Frankenstein
Büdzsé: 2, 800, 000 $
Bevétel: 86, 000, 000 $
Mel Brooks agymenését 2 Oscarra jelölték, Gene Wilder-nek pedg ez volt a kedvenc filmje, azok közül, amiben szerepelt. Ma már kihagyhatatlan a Legjobb vígjáték-listákról, és abba az 1001 filmbe is befért, amit bizony látnod kell, mielőtt meghalsz.
- Magic Mike
Büdzsé: 7, 000, 000 $
Bevétel: 167, 000, 000 $
Steven Soderbergh rendező mindig is egy műfaji kaméleon volt, a Magic Mike-ot pedig a stúdióval és néhány kigyúrt férfi felsőtesttel úgy adta el nekünk, mint kockás hasakban és kidolgozott bicepszekben bővelkedő, 2 órás férfi eyecandy. Aztán kiderült, hogy a rendezőhöz mérten sokkal több van ebben a filmben, mint ami elsőre látszik, de ekkor már bőven csilingelt a kassza - tavaly érkezett is az XXL méretű folytatás.
- Juno
Büdzsé: 7, 500, 000 $
Bevétel: 231, 000, 000 $
Én odavagyok Jason Reitman eszes dialógusaiért és filmjeinek melankolikus hangulatáért - a Juno-nak speciel pont nem ő, hanem Diablo Cody írta a forgatókönyvét, aki úgy kapott érte Oscart, hogy tele voltak a hírek vele: "Ex-sztiptíztáncos nyerte a Legjobb eredeti forgatókönyv-díjat!". A díj mellé egy izmos bevétel is kerekedett végül, szóval bárki fektetett pénzt a terhes tini történetébe, valószínűleg jól járt vele.
- A család kicsi kincse
Büdzsé: 8, 000, 000 $
Bevétel: 100, 000, 000 $
1 évvel a Juno előtt A család kicsi kincse volt az aktuális, édesbús díjkedvenc - parádés színészi játékkal felturbózva nem csak a könyvéért kapott Oscart, de Alan Arkin is bezsákolt egy szobrot. Bevételeit tekintve a diszfunkcionális család kálváriája bár lemarad a Juno mögött, de 8 milliós büdzséhez mérten a 100 millió dolláros bevétel több mint tisztességes.
- Alul semmi
Büdzsé: 3, 500, 000 $
Bevétel: 257, 000, 000 $
Nincs olyan kidolgozott felsőtestük, mint a Magic Mike sztrippereinek, mégis, még tőlük is nagyobb sikert arattak '97-ben Nagy-Britannia vetkőző munkásai. Nemcsak a nézők, de a kritikusok is szerették a filmet, amit a nagy szeretet, na meg a nagy bevétel 4 Oscar-jelölésig és 1 díjig repített. Azóta is alig telik el év, hogy ne érkezzen egy szigetországi vígjáték "Az idei év Alul semmije"-marketingszöveggel.
- Négy esküvő, egy temetés
Büdzsé: 4, 400, 000 $
Bevétel: 245, 000, 000 $
Az Alul semmihez hasonló siker 2 Oscar-jelölésig hajtotta Mike Newell komédiáját, ami tovább szilárdította a piacképes brit vígjátékok nimbuszát és megágyazott Hugh Grant sztárságának is.
- Shop-stop
Büdzsé: 27, 000 $
Bevétel: 3, 000, 000 $
A 3 milliós bevétel bár nem sok, de ha a büdzséjét is számításba vesszük, Kevin Smith kultfilmje minden idők egyik legprofitképesebb mozija. Na meg az egyik legviccesebbje is. Ráadásul a benne felcsendülő zenék jogdíja egyedülálló módon több pénzbe került, mint maga a forgatás.
- Party zóna
Büdzsé: 3, 000, 000 $
Bevétel: 141, 000, 000 $
John Landis filmje a tengerentúlon igazi fogalom a vígjátékok között - a frat-boy filmek alapdarabja bemutatásakor akkora siker volt, hogy hatására megnőtt az egyetemre jelentkező fiatalok száma.
- Fényes nyergek
Büdzsé: 2, 600, 000 $
Bevétel: 119, 000, 000 $
A paródiafilmek egyik alapdarabja egy évben készült A fiatal Frankensteinnel - mindkettőt Mel Brooks dirigálta, aki két ekkora sikerrel nem zárt rossz évet.
A számadatok a boxofficemoho.com-ról, illetve innen származnak.