A szakavatott szemek az Oscarra mindig is úgy tekintettek mint ad1 - véresen komoly játékra ad2 - a díjszezon csúcsára és utolsó állomására, amikor már minden játszma és lap ismert, és a világon semmi meglepő nem történik. És hát itt van a Golden Globe, ez a fura esemény, aminek van is értelme meg nem is, kedveljük is meg nem is. Vasárnap mindenesetre ezeket a szobrokat is kiszórják, íme 5 ok, miért érdemes a díjátadóra kapcsolni, és 5 ok, miért nincs azzal se baj, ha kihagyjuk.
Mellette:
- Ricky Gervais
Három éves Tina Fey - Amy Poehler hostolás után visszatér Gervais, aki 2009-től 2011-ig szintén három évig vezette a ceremóniát. Vagyis épp ellenkezőleg. Gervais nem vezetet semmit, nem bohóckodott, nem ugrabugrált, hanem néhány kötelező felkonferálás előtt-közben és alatt végigstandupolta az estét és roastolta az átadókat, a sztárokat, Hollywood-ot és mindenkit. 2 éven át cinkelte Johnny Depp-et A turista miatt, beszólt a szcientológiai egyháznak (a közönség elhűlése mindenféle taps és szórványos röhögés mellett csak még viccesebbé teszi a poént), Helen Mirrent pedig a legmocskosabb nőnek nevezte, akinél a Koszorúslányok készítői tanulmányi úton jártak. Gervais nem tisztel senkit és semmit, gátlástalanul hirdeti saját műsorait és filmjeit, na meg ateizmusát, közben épp annyira kellemetlen, hogy azt még jó nézni. Nem volt rossz a Fey-Poehler páros sem, de őszintén szólva egy poénjukat sem tudnám visszaidézni az elmúlt három évből. Ha van bő fél órátok, nézzétek meg Gervais nyitó és átvezető monológjait az általa vezetett gálákon, zseni a pasi.
- A tévés díjátadók nyitánya
Persze, szavaztak már a médium-terület és mindenféle egyéb kategória mentén tömörülő kritikusok, de a nagypálya csak most kezdődik a filmeknek. Nem mindegy ugyanis, hogy egy filmet a Millwaukee-ban online publikáló kritikusok tüntetnek ki, vagy épp néhány millió ember előtt, nagy csinadratta közepette vehet át egy aranyszobrocskát. Viszont akárhogy nézzük, a fontosabb kritikusok már szavaztak és a szakma is kihirdette jelöltjeit - ezek pedig nagyrészt összecsengnek a Golden Globe jelöltjeivel. Most vasárnap tehát esélyeket lehet még inkább bebetonozni (Spotlight), esetleg eddig is a tűzközelben ólálkodók gyújthatják be last-minute kampányrakétáikat (The Big Short). Új üstökösök nem a GG-n fognak a semmiből feltűnni. Nekünk, nézőknek viszont most van esélyünk először látni a jelölteket, na meg a díjazottakat, így, együtt.
- Maga a showműsor
Persze, ezer más dologgal is remekül el lehet tölteni 4-5 órát, és hétfőre virradó hajnal mindezek közül valószínűleg az alvás a legcsábítóbb, de aki odavan a filmekért, sztárokért, és úgy általában Hollywoodért, az most mindezt töményen az arcába kaphatja. Lesz vörösszőnyeges vonulás, bődületes mennyiségű promó és (ön)dicséret, és ha minden jól megy magukról a filmekről is esik pár szó. Míg az Oscar-átadót egy gigantikus színházteremben rendezik, ahol a meghívottak szigorú rend szerint rendezett sorokban gubbasztanak, itt produkciókra lebontott asztaltársaságok vannak, és persze némi pia is - így egyrészt oldottabb a légkör, másrészt van rá esély, hogy aki baromi boldognak és feldobottnak látszik a képeken, az ezúttal tényleg az.
- Saul fia
Magyarország legújabb, és évtizedek óta legcsillogóbb filmüdvöskéje nemcsak hogy a jelöltek között van, de minden bizonyára a díjat is megnyeri - hogy miért, arról bővebben a lentebbi 5-ös érvlistában. Jó esetben nem csak néhány vágóképen és a meghívottakat pásztázó képeken csíphetjük tehát el Nemes Lászlót, esetleg Röhrig Gézát, hanem akár a színpadon is, ne adjisten még néhány magyar szót is hallhatunk. Bár a Saul ott van a szűkített Oscar listán, a jelölteket még nem hirdették ki - minden bizonnyal egyébként benne lesz a Top 5-ben a magyar jelölt, és a díjra is neki van a legnagyobb esélye, de a Legjobb külföldi film az a kategória, amiben benne van a meglepetés és a kiszámíthatatlanság. Örüljünk tehát a már biztosnak, a Golden Globe-jelölésnek!
- Stallone, Mentőexpedíció, Kész katasztrófa
Avagy a jelöltek, amelyek most végre megkapják azt a hírverést, esetleg díjat is, amit megérdemelnek. Stallone kitudja hanyadik dicső visszatéréséért a Creed-ben nyert már Bostonban, a Nemzeti Kritikusszövetségnél, Las Vegasban, vagy épp Phoenix-ben, tehát a kritikusoknál tarol, de az Oscar szempontjából lényeges szakmai szervezeteknél (BAFTA, SAG) a jelöltek között sincs ott - tehát Oscar-jelölése is diadal lenne, nemhogy győzelme. A Golden Globe-on viszont akár még nyerhet is - a külföldi tudósítók sokkal inkább kaphatóak a régi öregek comeback-jeire, lásd például az Oscaron méltatlanul mellőzőtt Mickey Rourke-ot. A Mentőexpedíció szintén nincs rossz helyzetben díjak vagy jelölések terén, ebben a zavaros díjszezonban állt már úgy is a szénája, hogy nagy nyerő is lehet, de végül szép lassan kikopott a favoritok közül - vasárnap viszont minden esélye megvan a győzelemre, már csak azért is, mert vígjátékként indulva nincs egy kategóriában mondjuk a Spotlight-tal. Ugyanez a helyzet a Kész katasztrófával, aminek egy forgatókönyvi Oscar-jelölés beeshet, de sok sót később nem fog enni; most viszont a filmnek és Amy Schumernek is van esélye.
Ellene:
- Az Oscar felesleges és nem létező előszobája
Az Oscar előszobájának nevezni a Golden Globe-ot olyan, mint a legújabb M. Night Shyamalan filmet még mindig úgy promózni, hogy a "Hatodik érzék rendezőjétől" - igen, egyszer valóban így volt, de ideje lenne túllépni rajta. Még mindig így a legegyszerűbb viszont eladni a showt, mert hát egy feles hírben csak nem lehet a fenti 5 okot belesűríteni. De mit is ér a GG, ha a nagytesóval vetjük össze? Előre jelezni egyre kevesebbszer jelez elő, akkor már inkább a BAFTA-t mondhatnánk az Oscar előszobájának, de az meg ugye brit. Akkor mi értelme is a kettőt összehasonlítani? Golden Globe-nyertes - filmek terén ennek a kifejezésnek kicsit kevesebb mint 2 hónapig, vagyis az Oscar-díjátadóig van értelme. Ha az illető megnyeri az Oscart is, egyből Oscar-nyertes lesz, ha nem, akkor pedig Oscar-jelölt, esetleg Oscar-vesztes, bár utóbbi nem szép kifejezés. A Golden Globe-jelölésekkel csak az Oscarig reklámozzák filmjeiket a forgalmazók, később hiába nyert GG-t egy film, ha Oscarra is jelölték, a plakáton vagy borítón már inkább az X Oscar-díj kifejezés szerepel, mögötte pedig egészen apró betűvel a "jelölve". Nézzünk fel bármilyen nagyobb filmes oldalra akár most is - a "For your consideration" hirdetésekben a Golden Globe nem több egy apró nyomatéknál - az Oscar jelölőbizottságok felé. A Golden Globe-nak tehát úgy az egyetlen értelme az Oscar-felé irányultság, hogy egyre kevésbé mutat annak irányába.
- Drámai és vígjáték/musical kategóriák
Évezredes, művészfilm-szerzői film-közönségfilm-vitákig mehetnénk vissza annak tárgyalásában, van-e értelme a megkülönböztetésnek, de a jelenlegi állás szerint nem. Ha az 1. pont mentén csak azt figyeljük, mely jelöltek számíthatnak Oscar-jelölésre is, idén meglepően jó arányokkal számolhatunk a vígjáték kategóriában (The Big Short, Mentőexpedíció, Joy), de ez általában nem így szokott lenni. A vígjáték-kategóriában jelöltnek lenni nem több, mint egy pofás meghívó egy valószínűleg jó hangulatú showműsorba - szakmai, vagy presztízsértéke nincs, és úgyis mindenki a drámai kategóriákra figyel. Persze vannak ennek jó oldalai is - lásd a Mellete-lista 5-ös pontját. Emlékszünk még a Másnaposokra? Persze, emlékszünk, szerettük is meg minden. Nos, a Golden Globe is, meg is kapta a Legjobb film díját a vígjátéki kategóriában - a People's és Teen Choice Awardon ugyanúgy csak jelölésig jutott, mint az MTV díjátadóján a legjobb filmek között; utóbbinál azért Galifianakis és a pucér ázsiai vitt egy díjat... na körülbelül ennyire kell a Golden Globe-ot és komédia funkcióját komolyan venni.
- Hollywood Foreign Press Association (HFPA)
Vagyis azok az emberek, akik a Golden Globe díjakat odaítélik - ők az USA-ból tudósító külföldi filmes újságírók. Igen, a gulyással és a hot!-magazin kérdéseivel Hollywoodban házaló Návai Anikó és társai. Vagy ahogy Ricky Gervais fogalmazta meg az egyik díjátadón: azok a külföldiek, akik idehajóztak hogy vesztegetéssel és egyéb piszkos módszerekkel feljebb jussanak a ranglétrán, akárcsak a Gengszterkorzó című sorozatban. A HFPA-ra egyébként nem kell haragudni, ugyanis Hollywoodban mindenki a helyén kezeli őket. Szavazási metódusukról azt kell tudni, hogy nagyjából minden megtestesül benne, aminél egy kompetitív rendszerű díjátadónál tartani lehet, vagy amivel az ilyen díjas mizériákat, néha joggal, néha jogtalanul vádolni szokás. A filmek jelentős részét állítólag nem nézik meg, csak hírből és pr-ból ítélkeznek - már a jelöltek is így születnek, pláne a díjazottak. Nem igazán számít tehát, hogy egy film valóban jó-e, csak az, mennyire nyomják a stúdiók, milyen sztárok szerepelnek benne (hello, A turista!), milyen hírverés veszi körül, mennyi a relatív hollywood-i értéke. Ebből aztán születnek szomorú és üdvözítő díjak is. Így kaphatott díjat Robert Downey Jr. a Sherlock Holmes-ért, vagy így lehetett például Legjobb film-győztes az Avatar. Másrészt viszont a GG-ig díjhírnevet jogosan megalapozó jelöltek - legyünk ennyire demagógok: a valóban jó jelöltek - is így nyerhetnek a díjátadón: bár lehet, hogy nem látták őket a HFPA-nál, rá szavaznak, mert eddig jól ment neki. Az Oscar viszont egészen más játszóház, másak az erőviszonyok és addigra a marketinggépezet is maximumon pörög. Így alakulhatott, hogy a Golden Globe-díjazott jó párszor sokkal jobb, mint a végső Oscar-győztes. Lásd Mickey Rourke alakítását A pankrátorban (Oscar díj: Sean Penn: Milk), a Social Network és David Fincher győzelmét (Oscar: A király beszéde és rendezője, Tom Hooper), vagy a Sráckor tarolását (Oscar: Birdman és Inárritu).
- Hosszú és unalmas díjátadó
Amit ráadásul az időeltolódás miatt nálunk a másnapi suli/munka miatt még nehezebb végigülni. De nem ugyanez igaz az Oscarra, az Emmy-re vagy az NFL-döntőre? Épp ezért ez talán a legpopularistább érv, de mindenesetre itt a helye. Bár a Golden Globe nem igazán megy bele a technikai kategóriákba, és mostohán bánik a rövidfilmes műfajokkal is, azért még így is baromi hosszú a díjátadó. Hogy miért? Hát a tévés díjak miatt. Persze az az igazán üdvözítő, ha valaki a sorozatokért és a filmekért egyformán rajong, ellenkező esetben junkie-ként végig kell várnia az összes filmes díjat, filmrajongóként pedig kimehet popcorn mikrózni míg átesnek olyan kategóriákon, mint a Legjobb Női szereplő Limitált Szériában vagy Tévéfilmben.
- A kimaradók
'Hogyan jelenthet bárkinek bármit az Oscar, mikor Leo még soha nem kapta meg, meg Hitchcock sem, meg Morricone sem, meg Peter O'Toole, meg...??!!!4!4!' - halljuk sokszor a fröcsögést az Akadémia kapcsán. Bár az ilyesfajta érvelésnek értelme nincs, a nagy kimaradókat igenis érdemes átnézni - és hát igen, ahogy lehet haragudni az Oscarra a kimaradók miatt, úgy a Golden Globe-ra is. Nézzük mindjárt a Saul fiát, ami mellé magától értetődőnek vettük a Legjobb külföldi film jelölést, de mindenhol azt hallottuk, a Legjobb filmnél, az operatőröknél, a férfi főszereplőknél és a rendezőknél is lenne keresnivalója - nos ebből ezúttal nem lett semmi, az Oscaron még javíthat. Csak úgy, mint a Kémek hídja, melynek csak legbiztosabb pontját, Mark Rylance-t jelölték - ettől az Oscaron biztos több jelölést kap majd. Kimaradt Johnny Depp a Fekete miséért, a Spotlight színészei, Charlotte Rampling a 45 évért, az Ex Machinából csak Vikandert jelölték, a Straight Outta Compton mintha soha nem is létezett volna, és Ari Gold, vagyis Jeremy Piven sem lesz ott jelöltként a gálán az Entourage-ért - utóbbi csak saját kis kívánságom lett volna, előbbiek viszont mind komoly versenyben vannak az Oscarért és számos más díjat begyűjtöttek már, a Golden Globe mégis elfeledkezett róluk.No és persze szívhatják a fogukat a HFPA-nál hogy későn jött a Star Wars - valószínűleg többszörös jelölt lett volna, jócskán megdobva a díjátadó nézettségét, ha korábban bemutatják, vagy küldenek screenereket a szavazóknak.
Érvek ide vagy oda, én azért fent maradok vasárnap, és valószínűleg valami poszt is születni fog az eseményről. Ti hogy vagytok vele?