A 88. Oscar gálával véget ért a díjszezon, és immár hivatalosan is lezárhatjuk a 2015-ös évet. Akadtak papírforma-eredmények, kellemes és kellemetlen meglepetések is - mármint annak, aki követte az eddigi díj-derbit, látta a jelöltekkel, és tisztában volt az esélyekkel.
Rengeteg, átlagos mozibajárónak viszont semmit nem jelent, hogy mondjuk a Spotlight nyerte meg a Legjobb filmet (Hurrá!), vagy hogy Stallone kikapott Mark Rylance-től a férfi mellékszereplők között (Sajnos). Igaz, A nagy dobás, vagy mondjuk A visszatérő is eléggé közönségbarát filmek - mármint nem belterjes hardcore drámák emészthetetlen tartalommal, ráadásul mi is mindkettőt láthattuk a plázákban is.
Az idei Oscar különösen kegyes volt a nézőbarát filmekkel - a Mad Max színtiszta akcóorgiaként fél tucat díjat vitt haza, de a minőségibb popcorn Mentőexpedíció is jelölve volt például a főkategóriában is. Mégis, vannak bizonyos zsánerek, amiket az Oscar legtöbbször nem vesz figyelembe; bizonyos típusú filmek, amik mellett ha nem áll egy Ridley Scott vagy egy George Miller, nem tudnak Oscar-közelbe kerülni. Most viszont övék a főszerep ezen az alternatív Oscar-díjátadón.
LEGJOBB FILM
A kezdő
Nancy Myers romantikus vígjátéka az év egyik legártatlanabb, legbájosabb filmje volt - szerethető, vicces, tele suta tanulságokkal, és az ezúttal nem idióta, hanem imádnivaló Robert De Niro-val.
Star Wars: Az ébredő erő
A Star Wars-nak a bevételi rekorddöntögetések közepette többen vizionáltak Oscar-jelöléseket - nem jött be neki. Ahogy az 5 technikai díjból egyetlen aranyszobrocska sem. J. J. Abrams filmjébe lehet belekötni, de remekül rúgja be újra minden idők leghíresebb franchise-szekerét.
Tangerine
A két transznemű főszereplő karácsonyi kalandjait a rendező teljes egészében iPhone-nal rögzítette - több kisebb-nagyobb kritikusi és fesztiváldíjat söpört be, ahhoz viszont túl kishal volt, hogy az Oscarra is betörjön. Ráadásul a Tangerine nem is dráma, csak egy tökös romantikus vígjáték-parafrázis.
Kingsman: A titkos szolgálat
Viccesebb és lazább film nem volt tavaly a Kingsman-nél: a jól öltözött tikosügynököknek persze még gondolati formában sincs semmi közük az Oscarhoz, pedig ha a műfajtól független minőség lenne az alap, ott lenne a helye a jelöltek között.
Everest
A világ csúcsának egyik legtöbb áldozattal járó meghódításáról szóló Everest, mint Oscar-esélyes kósza gondolatként megjelenhetett a stúdiófőnök agyában, de csak egy pillanatra. Baltasar Kolmákur filmje igaz történet alapján készült, ráadásul dráma is - ahhoz viszont nem kapott elég jó kritikát és éltetést, ráadásul bevételi szempontból sem brillírozott, hogy áttörje a popcorn-filmek előtt álló Oscar-falat.
Mission: Impossible - Titkos Nemzet
A M:I sorozat ellenben nem először teljesít remekül a pénztáraknál és a kritikusoknál is - ám pont azért az egyik legjobb akciófilm-sorozat a piacon, amiért köze nincs az Oscarhoz: nem akar több lenni, mint egy néha elszállt, néha vicces akciómulatság.
Kötéltánc
Zemeckis a Forrest Gump óta Oscar-tényező, a WTC tornyok között sétafikáló francia artista sztorija pedig dokumentumfilmként el is vitte az Oscart - a Kötéltánc viszont nem kapott elég boost-ot bemutatója után,így mire jöttek a jelölthirdetések, mindenki elfelejtkezett róla. Most vigasztalódhat.
Kész katasztrófa
Az ilyen Kész katasztrófához hasonló eszesebb vígjátékok néha beférnek legalább a forgatókönyv-kategóriába - idén viszont tömött volt a mezőny. Judd Apatow évek óta ott sertepertél az Oscar-kapuban - szerencsére nem hajlandó feláldozni semmit humorából és felfogásából azért, hogy végre megkaphasson egy jelölést. Többek között ezért volt az év egyik legjobb filmje a Kész katasztrófa - kompromisszummentes és őrült vígjáték.
Bosszúállók: Ultron kora
Sokaknak okozott csalódást az M+X-edik tökugyanolyan Marvel-film, de egy bizonyos színvonalat még mindig képes szállítani a stúdió, és ez valószínűleg így is marad még egy ideig. És hát, mindezzel együtt voltunk páran akik remekül szórakoztunk a színes zúzáson.
Valami követ
A Valami követ az Oscar egyik legfájóbb mellőzöttje - minden téren az év egyik filmes csúcsteljesítménye; annyi mindössze a bűne, hogy horrorfilm.
And the (alternative) Oscar goes to... Kingsman: A titkos szolgálat
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Joseph Gordon-Levitt - Kötéltánc
Joseph Gordon-Levitt-nak is kijárna már legalább egy Oscar jelölés; a Kötéltáncért sokan úgy gondoltuk, esélye lehet, ez viszont hamar elszállt. Phillipe Petit ellentmondásos figuráját úgy töltötte meg élettel, hogy nem redukálta karikatúrává - alakítása simán volt olyan, mint Matt Damon-é, de van akinek összejön, van akinek nem.
Paul Rudd - A Hangya
A hangya nekem inkább az év csalódása volt, mint az év filmje, de ha volt valami, ami működött benne, az Paul Rudd. Ő Hollywood egyik legszimpatikusabb komikusa évek óta, de eddig inkább mellékszerepekben láthattuk - most bebizonyította, hogy főszereplőként is megállja a helyét.
Bill Hader - Kész katasztrófa
Nagyjából ugyanaz mondható el Bill Hader-ről, mint Rudd-ról; mindketten Apatow filmjeiben lettek ismertek, a mozivásznon és azon kívül is viccesek és jófejek, most pedig mind a ketten ott voltak az év legjobbjai között.
Kevin Hart - Bérhaverok
Chris Rock poénkodott azzal az Oscaron, hogy jövőre már Kevin Hart vezeti a showt - hát, reméljük legalábbis. Hart kihasználta a piaci rést, és az elmúlt pár évben remekül töltötte be az Eddie Murphy, vagy Chris Tucker hiányában üresen maradt nagyszájú fekete komikus szerepét. A Bérhaverok nem több egy szórakoztató, de feledhető vígjátéknál, Hart viszont a hátán cipeli a filmet.
Ryan Reynolds - A hangok
A Deadpool-lal csúcsra ért, színészi szempontból viszont eddig is láthattuk zseniálisat alakítani Ryan Reynolds-ot. Például A hangok-ban, ahol egy mentális problémákkal küszködő, magányos figurát alakít, akihez nemcsak hogy beszél kutyája és macskája, de utóbbi egyenesen gyilkosságra buzdítja. Horror-vígjátlkhoz képest érzékeny és drámai alakítást nyújt.
And the (alternative) Oscar goes to... Ryan Reynolds - A hangok
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Daisy Ridley - Star Wars: Az ébredő erő
A semmiből tűnt fel Daisy Ridley, majd egy szem Star Wars-szereppel azonnal Hollywood legbefolyásosabb fiataljai közé került. Az új generáció Leila hercegnője egy ideig biztos minden geek álma marad.
Mya Taylor -Tangerine
Övé a visszafogottabb, érzékenyebb alakítás a filmben - kapott is érte díjakat, és szurkoltunk, hogy Oscarra jelöljék, de racionálisan végiggondolva nem volt rá esélye.
Olivia Cooke - Én, Earl, és a csaj aki meg fog halni
A csaj, aki meg fog halni - ettől függetlenül egy pillanat alatt beleesünk, hogy aztán ugyanúgy ne tudjuk hova tenni, mint a főszereplő. Vicces, szép, ráadásul remekül játszik, remélem, Olivia Cooke nem egynyári felfedezett marad.
Amy Schumer - Kész katasztrófa
A Kész katasztrófával idén berobbant a tévé után a mozivilágba is Amy Schumer - aki viszont még így is mint Jennifer Lawrence sidekick-je szerepel a címlapokon. Pedig aligha találunk nála gátlástalanabbul vicces női komikust Hollywood-ban.
Maike Monroe - Valami követ
Egyedi horrorhoz egy különlegesen érzékeny alakítás dukál - Maike Monroe remekül jeleníti meg a tinédzserkori rettegést és bűntudatot.
And the (alternative) Oscar goes to... Amy Schumer - Kész katasztrófa
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Joel Edgerton - Az ajándék
Joel Edgerton rendezői debütálása volt Az ajándék - a film csupa pozitív kritikát kapott; én speciel nem voltam elájulva tőle. Edgerton, mint színész sokkal nagyobb benyomást tett rám, és nem először. Az Animal Kingdom-ban zseniális például amit művel - Az ajándékban csak szimplán jó, de mivel thrillerről beszélünk, túl sok esélye nem volt bármiféle díjra.
Josh Brolin - Everest
Josh Brolin szekerét néhány éve épp az Oscar rúgta be. Az a bizonyos szekér mintha kissé döcögne manapság, de az Everest-ben Brolin ismét emlékezetes mellékszerepben látható.
John Cena - Kész katasztrófa
A világ jelenleg talán legnagyobb pankrátor-sztárja a Kész katasztrófa egyik legzseniálisabb pontja, és legkellemesebb meglepetése volt, mondjuk Kobe Bryant-tal együtt. A jobb sorsa érdemes, érzékeny és látens macsó jelenetei az év legjobb vígjátékának legviccesebb momentumai.
Jeremy Piven - Törtetők
Ari Gold figurájáért 3 Emmy-t és egy Golden Globe-ot is nyert már Jeremy Piven - ennek ellenére senki nem volt meglepve, hogy ugyanez a figura a filmvásznon már nemigen kap díjakat. Pedig megérdemelné; Hollywood legeredetibb ügynöke ugyanolyan vicces, laza és zseniális, mint a sorozatban
Colin Firth - Kingsman: A titkos szolgálat
Colin Firth egész karriert épített kirakat-angolságára, még egy Oscart is bezsebelt ebben a minőségében - és mindez egy akcióvígjátékban is remekül mutat. Oxford, not Brogues.
And the (alternative) Oscar goes to... Jeremy Piven - Törtetők
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Deanna Dunagan - A látogatás
Night Shyamalan nagy visszatérése volt tavaly A látogatás - egyszerű, de hatékony, azaz baromira ijesztő found footage-film egy balul sikerült nagyszülői látogatásról. A film egyik fő hajtórugója Deanna Dunagan játéka volt - az általa megformált kedves nagymamáról már az első pillanatban sejtjük, hogy valami nincs rendben. Dunagan egy pillanat alatt képes kedves, szelíd nagyanyóból átváltani... hát, rémisztő nagymamává. A film végén persze akadnak látványos jelenetei, de nem is ezekben a legjobb.
Kitana Kiki Rodrigez - Tangerine
A Tangerine valamennyi főszereplője amatőr színész, így Kiki Rodrigez is - ez viszont semmit nem von le a játékából. Ő az őrültebb, temperamentumosabb a két barátnő közül, de nem csak akkor élvezet nézni, ha elszakad nála cérna.
Gemma Arterton - A hangok
Az egészen különleges hangulatú A hangok-ban Gemma Arterton sokáig a vágy titokzatos, nagyképű tárgya - majd fejetlen, borzalmas tanácsadó a hűtőszekrényből. Szuggesztív figura mindkét minőségében.
Sofia Boutela - Kingsman: A titkos szolgálat
Szexi és veszélyes - igaz i örömjáték Sofia Boutela-é a Kingsman-ben, aki ezzel a szereppel letette a névjegyét Hollywoodban is. Máris terve van véve neki néhány nagyobb szabású produkció, de nem csodálkoznék, ha pár év múlva például Bond-lányt játszana.
Rebecca Ferguson - Mission:Impossible - Titkos nemzet
Ugyanez mondható el a M:I női eyecandy-jéről is; bár a főszerepben Tom Cruise játszik, a legtöbb férfiszem valószínűleg inkább Rebecca Ferguson-on pihent.
And the (alternative) Oscar goes to... Deanna Dunagan - A látogatás
LEGJOBB RENDEZŐ
David Robert Mitchell - Valami követ
Egészen zseniális, amit David Robert Mitchell művel a Valami követ-ben. A film szinte minden képe bekerülhetne a lexikonokba az egzisztencializmus címszó alá; a puszta rettegést és félelmet mindenféle olcsó ijesztgetés nélkül, ilyen tiszta formában még senki nem mutatta meg nekünk.
Sean Baker - Tangerine
A Tangerine évek múlva valószínűleg hivatkozási alap lesz - persze nem csak azért, mert iPhone-ra forgott. Sean Baker egyedi hangulatú, semmivel össze nem téveszthető romkom-ot rendezett.
J. J. Abrams - Star Wars: Az ébredő erő
J.J. Abrams idáig amihez nyúlt, arannyá változott - bár vannak páran, akik fanyalognak, de képes volt a Star Wars-ot is a mai igényekre szabni és elsőosztályú, látványos popcornfilmet csinált.
Matthew Vaughn - Kingsman: Titkos szolgálat
Stílus és humor találkozik a Kingsman-ben a Vaughn-ra jellemző friss és látványos jelenetekkel; a filmben lényegében semmi forradalmi nem történik, mégis annyira habkönnyű és üde az egész, hogy öröm nézni.
Marjane Satrapi - A hangok
Horrort, drámát és komikumot kever éjfekete cinizmussal Satrapi A hangok-ban, ami a tavalyi év egyik legkülönlegesebb hangulatú filmje volt.
And the (alternative) Oscar goes to... David Robert Mitchell - Valami követ
LEGJOBB FORGATÓKÖNYV
Backcountry
Ebben a kisebb költségvetésű horrorfilmben egy pár indul erdei túrára, azonban véletlenül egy feketemedve felségterületére tévednek, aki pokollá változtatja az idilli kirándulásukat. A Backcountry remekül adagolja a feszültséget, és az ijesztgetés mellett a karakterekkel is jól bánik.
Hétköznapi vámpírok
A mockumentary, azaz ál-dokumentumfilm formában előadott vámpír-paródia vicces és szórakoztató, és közben úgy játszik a klisékkel, mint a vérszívók a gyanútlan áldozatokkal.
Kingsman: Titkos szolgálat
Vaughn filmjeiben emlékezetesek a karakterek és a dialógusok is elsőosztályúak.
Kész katasztrófa
A Kész katasztrófa az Apatow-filmekhez méltóan sztori tekintetében csak a bevált sablonokkal játszanak, a dialógusokban viszont minden tabut összetörnek, ami szembejön. Az év legjobb párbeszédei.
A 40 az új 20
Baumbach filmjében egy middle age crisis-ban szenvedő házaspár találkozik és barátkozik össze egy huszonéves párral, ez pedig teljesen felborítja az életüket. Jól megírt figurák, még jobb párbeszédek, és a rendezőtől megszokott fanyarúan megmosolyogtató tanulság.
And the (alternative) Oscar goes to... Kész katasztrófa